Free City Tour & Fitzroy - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Charlotte Boelens - WaarBenJij.nu Free City Tour & Fitzroy - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Charlotte Boelens - WaarBenJij.nu

Free City Tour & Fitzroy

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

05 Juni 2014 | Australië, Melbourne

Vandaag op meer gratis uitstapjes geweest. Vanuit het hostel wordt namelijk elke donderdag een gratis stadswandeling georganiseerd. Natuurlijk was ik vergeten dat dat vanochtend was, want naast m'n biologische wekker is m'n hoofd ook een beetje kwijt welke dag het is (ja, nu al, geen idee hoe ik dat nog 3 maanden ga volhouden!). Iets te laat maar nog net op tijd kwam ik dan aan op t verzamelpunt; met z'n allen gezellig in de bioscoopzaal van t hostel. Er zaten maar liefst 4 mensen. Oké, en Brad, onze gids. Iedereen was al minstens 3 dagen in Melbourne, maar gelukkig is die Nederlandse mentaliteit niet beperkt tot onszelf: gratis is gratis dus we zijn erbij! Samen met 2 Australische meiden uit Perth, een jongen uit een nader te benoemen Zuid-Amerikaans land en Megan uit Wales ging ik dit "avontuur" dus aan. De 2 Aussies zijn op een soort trip down memory lane in Melbourne. De een heeft hier vroeger gewoond en de ander is al vaker geweest, de eerste keer zelfs als begin van haar tussenjaar/wereldreis. De andere 2 enthousiaste stadswandelaars zijn hier met dezelfde insteek als ik.  We zijn allemaal op rondreis Down Under alleen in verschillende stadia van onze reis.

Met ons goeie gedrag volgen we dus braaf de hele ochtend tot aan begin van de middag Brad. De tour begint met wat jaywalking (illefaal oversteken, maar no worries, iedereen doet het) en een inleidend verhaaltje in een klein steegje met een Triumph motorreparatieshop. Ik voel me meteen thuis. De hele wandeling is Brad over straat aan het zigzaggen om vervolgens steegjes in te duiken. Daar is namelijk het echte Melbourne te ontdekken. Veel kleine zaakjes, winkeltjes, caféetjes en een goeie dosis aan streetart (grotendeels graffiti, maar zeker niet allemaal) is de hoofdprijs. Daarbij als bonus een aantal van de beste onderdelen van het nachtleven, plekken voor de echte Melburnians en niet zozeer toeristen. Het meest opvallend is het (blijkbaar) bekendste podium voor herriemakers dat verstopt ligt achteraan in een steeg voorbij 15 kliko's. De zaak zelf ruikt niet veel beter en plakt nog van het bier van het vorige weekend. Hier komen vooral bandjes uit Victoria spelen, want de eigenaars staan er om bekend dat ze lokale muziek willen supporten en eenn platform willen geven om door te groeien. Ze gaan zelfs zo ver in hun ideaal dat ze Lady Gaga hebben afgewezen, omdat ze al veel eerder een band uit de regio hadden geboekt voor diezelfde avond. Vind ik dus mooi, mensen die zo bij hun principes blijven (en een geheid belachelijke winst afwijzen voor iets (semi) onbekends).

Ondanks de koffiepauze bij "de beste koffiezaak van Melbourne" ('tuurlijk Brad) is er na de wandeling duidelijk behoefte aan lunch. Aangezien Chinatown onze honger zo aanwakkerde besluiten Megan en ik daar wat te bikken gaan halen. Een goeie portie noodles verder hebben we genoeg kracht voor een tweede wandeling. Fitzroy, een hippe wijk tegen het centrum aan is de bestemming. Daar kan je lekker rondneuzen in alle quorky shops en als je van koffie houdt kan je er ook je hart ophalen. Hier is ook veel kunst op en aan straat, alleen is het nog wat beter verstopt dan in het centrum. Na een groot blokkie om en één aankoop (toch een leesboek... maar deze zocht ik al heel lang, echt waar!) keren we terug naar Melbourne Central voor een kleine shopronde. Ik eindelijk een Australische SIM, zij eindelijk weer schone sokken. 'S avonds niet echt de puf meer om iets zinnigs te ondernemen dus heb ik gewoon een beetje in het hostel gechilld. Wie weet ben ik wel op weg naar een ochtendmens worden! (...) (sorry, vind het zelf inderdaad ook niet zo geloofwaardig)