Weekendje markten - Reisverslag uit Clayton, Australië van Charlotte Boelens - WaarBenJij.nu Weekendje markten - Reisverslag uit Clayton, Australië van Charlotte Boelens - WaarBenJij.nu

Weekendje markten

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

07 Juni 2014 | Australië, Clayton

Na een gezellig afscheidsontbijt met Mette en de laatste beetjes uitzoeken met de gratis wifi op Melbourne Central stonden we dan allebei uitgecheckt op de stoep voor het hostel. Zij ging op weg naar de tram en ik ging het Disco busje in. Minder heftige muziek en flikkerende lichten en meer gratis tour dan de naam doet vermoeden. Het klinkt wellicht wat logischer als ik ook jullie er op wijs dat Disco natuurlijk voor Discovery Hostel Melbourne staat (deed ik zelf namelijk langer over dan ik ga toegeven). Na een week is me sowieso opgevallen dat Australiërs graag zoveel mogelijk  afkorten...

Ik ging nog "even" op tour mee langs wat markten die Melbourne rijk is. Naast steegjes, streetart en het cultuurstoofpotje moeten ze het hier ook hebben van de weekendmarkten, sommige elke week en sommige maar een keer in de maand. We gingen richting het oostenvan Melbourne en zijn zo via 5 markten in 5 uur tijd terug naar het CBD gegaan. De eerste markt was een groente- en fruitmarkt in de suburb Richmond, waar de Melburnians vooral heen gaan omdat dit waarschijnlijk de plek is waar je het goedkoopste je vitamientjes kan scoren. Daarna door naar een kleine markt op een schoolpleintje in een suburb in de buurt. Deze bestaat nog niet zo lang en was ten opzichte van vorige maand helaas alweer verkleind. De kraampjes waren hoofdzakelijk lokale mensen die tweedehands kleren, accesoires en prullaria voor op kastjes in de woonkamer te koop hadden staan. Na een kleine 20 minuten en een paar oliphantenoorbellen rijker gingen we door naar de craftsmarket op Rosestreet in Fitzroy. Hier komen mensen wekelijks samen die zelf items maken.  Van sieraden tot posters en babykleren, alles was hier voor net te veel geld te koop. Om de hoek zat nog een heel klein marktje verstopt, waar ik een fantastisch oud nieuw leren tasje heb gescored die vanaf nu overal mee naar toe gaat omdat er precies al mijn belangrijke papieren in passen! Daarna nog door naar de boekenmarkt tussen de musea aan Fed Square in het CBD. Omdat we nog tijd over hadden, konden we ook nog even naar de Southmarket richting St Kilda. Dit is een soort Queen Victoria markt in het klein, dus van alles een beetje. Na de markten heerlijke sushi in een klein tentje in het CBD gehosseld. In 't zonnetje op Fed Square heerlijk kunnen lunchen.

Na nog een laatste rondje centraal Melbourne was het dan nog toch echt tijd om een rondje supermarkt te doen (met backpack, want da's super handig) en dan op de trein te stappen naar Clayton. Weekendje logeren bij m'n dispuutsgenootjes! Terwijl zij aan het studeren waren, kon ik mooi m'n komende week uitlijnen. In 5 dagen meer dan 1000 km naar het Westen! Zondags eerst nog een klein autotripje in Melbourne. Samen met wat vriendinnetjes van de Uni van Paul en Sab hier konden we met de auto naar een grote Sundaymarket. Deze zomer dan wel niet in Frankrijk, maar het brocante-gevoel (inclusief aardig wat zonneschijn) is zeker aanwezig! Een grote parkeerplaats vol kraampjes en tweedehands spullen, yes! Wat smalltalk en small items verder was het gratis parkeren voorbij en moesten we helaas terug. Zo had ik gelukkig wel genoeg tijd om de laatste dingen te wassen en pakken zodat ik morgenochtend half 10 klaar kan staan voor m'n pick up. Adelaide, here I come!

• 12 Juni 2014 - 14:16

Jolijn: