Great Ocean Road, deel 1 - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Charlotte Boelens - WaarBenJij.nu Great Ocean Road, deel 1 - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Charlotte Boelens - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road, deel 1

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

09 Juni 2014 | Australië, Apollo Bay

Maandagochtend half 10 zou ik dan worden opgehaald door Marc en Frankie. Marc is een Duitser van dezelfde leeftijd als ik en Frankie is zijn trouwe metgezel, een lichtblauwe personenauto met furry bekleding. Om half 11 had hij eindelijk de weg gevonden naar Monash Uni en moest ik voorlopig afscheid nemen van Sabina en Pauline. Ik zal hun weer treffen over 5 dagen in Adelaide, 1 staat verderop en vooral een flinke autorit. Binnen anderhalfuur sjeesden we zo door de suburbs, Geelong en wat koetjes en kalfjespraat heen en waren we zo al bij de supermarkt in Torquay. Nadat we elkaar hadden overtuigd dat we echt vegetarische curry moesten eten (een halve kilo kip voor een avond was wat enthousiast qua eetbehoeftes en budgetair gezien) gingen we dan van start aan the Great Ocean Road, de must-see route van Zuid Australië. Naast de 12 apostelen ongeveer halverwege aan de kust, neemt men ook altijd foto's bij het bord aan het begin van de GOR. Marc had een deel van de routel in oktober al gereden dus wist me te vertellen dat dit bord niet écht aan het begin is zoals iedereen denkt. Onze eerste stop was dus eigenlijk Bell's Beach, in de zomermaanden een populaire spot voor surfers. Met binnenwaaiende grijze wolken vandaag wat minder. Wel alvast wat kunnen uitwaaien op het eerste strand van de dag na alle suburbs. Ongeveer een uur later stopten we dan voor wat verplichte fotografie bij het bord. Wat uitleg op een informatiebordje maakte duidelijk dat dit historisch gezien het begin is van de GOR, niet praktisch gezien anno 2014. Met tips en tricks van eerdere reizigers langs deze route wist ik Marc te wijzen op een kleine spot langs de weg bij Kennet River. Hier zouden veel koala's horen te vertoeven en gelukkig is dit waar! Mijn eerste 2 koala's gespot!bijna eigenhandig, de truc om koala's te spotten is namelijk naast mensen te gaan staan die naar bomen staan te turen...

Aangezien we al later vertrokken waren dan gepland en het in Australië in de minder bewoonde gebieden niet zo veilig is om te rijden rond zonsop- en ondergang, gingen we een hostel zoeken in Apollo Bay. Nouja, zoeken is het verkeerde woord. Marc was hier al eerder geweest dus wist de auto precies voor de deur van een goedkoop en schoon hostel te parkeren. Tegenover de supermarkt, lekker makkelijk. Een lauw-warme curry (ik haat koken op elektrische platen), flesje wijn en film later (met z'n vieren op 5 banken voor de giga tv) zat mijn eerste dag Great Ocean Road er op. Morgen het echte werk!