Sydney & stappen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Charlotte Boelens - WaarBenJij.nu Sydney & stappen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Charlotte Boelens - WaarBenJij.nu

Sydney & stappen

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

21 Juni 2014 | Australië, Sydney

Met nog geen definitieve dagplannen of ticket naar Melbourne voor maandag, wilde ik na m'n ochtendbammetjes eerst naar de State Library gaan voor wat decent free wifi. Helaas is het weekend en gaat deze pas om 11 uur open... Dan maar naar Glebe, de studenten suburb tegen het CBD aan voor wat weekendmarket-time. Een kleine route met de benenwagen brengt me in een kleine 20 minuten van skyscrapers langs universiteitsgebouwen tot aan een rustig, boomrijke woonomgeving met veel kleine shops, caféetjes en boutiques. Glebe Market is op een groot grasterrein aan de mainroad en barst van de tweedehands kleding, schoenen en sieraden kraampjes, veelal gerund door studententypes. Tussendoor zijn wat craftspeople en aziaten achter frituur/bakpannen te vinden, maar het is wel duidelijk door en voor wie deze markt is; zo. Veel. Hipsters! Er is bijna niemand te spotten zonder old-school jasje of tasje, in broek van normale lengte of print of anders wel in absurde kleding- en kleurcombinaties. Ondanks dat ik me bijna volledig onder leeftijdsgenoten begeef voel ik me lichtelijk out of place. Na de highlight van de markt, een meisje in een knaloranje "bont"jas, en een nieuwe zonnebril aangezien ik m'n eigen al ben kwijtgeraakt op straat (no worries, was een gratis festival exemplaar) stap ik de boekwinkels tegenover nog even binnen. De eerste is een redelijke normale bookshop met net te hoge prijzen voor mijn smaak. Die ernaast is echter fantastisch. Het blijkt ook een te zijn van de boek-toppers die Jolijn mij digitaal had getipt (veel dank!). Vol duizendstehands boeken, bundels en strips kan je ook helemaal naar achter doorlopen voor goede koffie en lunchgerechtjes. Dit alles kan je nuttigen en lezen in de zonnige binnenplaats vol groen en graffiti. 

Voor 12 uur moet ik er alweer vandoor wil ik op tijd zijn bij de Fishmarkets. De vismarkt van Sydney is naar horen zeggen de grootste van het zuidelijke halfrond. Lopend langs de woonhuizen van Glebe en het Wentworths Park doorgestoken, kom ik weer uit bij een van de baaien die Sydney rijk is. Haven gaat hier gepaard met een kleine boulevard aan het water vol met picknicktafels, parasols, meeuwen en etende mensen. Agathe en Kathy eindelijk gevonden (zij kwamen van de andere kant), kunnen ook wij ons in een van de rijen aansluiten voor wat warme lunch. Zij gaan allebei voor de fish & chips en ik kies voor de seafood mix met calamari, shrimp, octopus en vis. Buiten in het zonnetje lijkt het wel een zomerse dag in Noord Europa. Onze spot moesten we helaas delen met een lonely American, waar niks mis mee is, maar wel een beetje de gesprekken stagneerde. Als toetje (eindelijk niet in figuurlijke zin) zijn we een ijsje gaan halen bij de beste ijszaak in Sydney. Met mijn bolletje Jack Daniels & white  chocolate & caramelized pecan and walnuts (OMG I know right) en anderen met iets minder spannende smaakjes zijn we terug naar het CBD gegaan langs Darking Harbour. Dit is meer een nightlife area, dus wij zijn lekker doorgelopen naar de State Library. Met eindelijk mijn ticket voor volgende week op zak, konden we door naar Mrs Macquenzie Point in de Botanic Gardens voor wat mooie kiekjes en uitzichten. Aangezien je maar zoveel tijd kan spenderen aan foto's maken zijn we het laatste uurtje nog even snel de State Art Gallery binnen gesprongen. Deze is echter zo groot dat ik nog maar de helft heb gezien! Gelukkig ben ik over een week of 5 weer terug in Sydney voor de andere helft.

Nadat ik de meisjes had uitgezwaaid, kon ik 's avonds mij nieuwe Ierse vriendinnetjes van de gisteravond niet vinden, dus nieuwe uitgaansbuddys gaan zoeken. Elke zaterdagavond wordt er beerpong met goon georganiseerd, dus als snel had ik een grote groep nieuwe mensen van all over the place. Samen met hun naar de, blijkbaar, gebruikelijke bars en dansvloeren gegaan van backpackend Sydney. Toen we er klaar mee waren nog aapjes/zatlappen zitten kijken voor het hostel en toen heerlijk geslapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Vroeger al veel gereisd met m'n ouders en afgelopen jaren veel met studie en vriendinnetjes op stap geweest, maar deze zomer dan eindelijk een grote reis in m'n eentje. Australia, here I come!

Actief sinds 29 Mei 2014
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 20356

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 30 Augustus 2014

Australian Adventure

Landen bezocht: